November 24, 2011

အလုပ္သမားအခြင့္ေရးရဖို့ အလုပ္သမားေတြ ညီညြတ္ဖို့လိုပါတယ္

ျမန္မာနိုင္ငံမွာ အလုပ္သမားအဖြဲ့အစည္းေတြ ဖြဲ့စည္းေရးနဲ့ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ့ခ်ုပ္က ဗဟိုအလုပ္မႈေဆာင္အဖြဲ့ဝင္ ဦးသန္းထြန္းကို ကိုမင္းလြင္က ဆက္သြယ္ေမးျမန္းထားပါတယ္။

ဦးသန္းထြန္း ဟာ တီယူစီဘီလို့ လူသိမ်ားတဲ့ အလုပ္သမားအစည္းအရံုးမ်ားအဖြဲ့ခ်ုပ္ ဗမာနိုင္ငံမွာ ၁၉၅၃ ကေန ၁၉၆၂ ခုႏွစ္အထိ အတြင္းေရးမႈး တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့သူလည္းျဖစ္ပါတယ္။

နိုင္ငံပိုင္ သတင္းစာမွာ ပါတယ္ေလ။ ျပည္သူ့အလုပ္သမားမ်ား၏ အေျခခံရပိ္ဳင္ခြင့္ႏွင့္ တာဝန္မ်ားဆိုတာကို ရုပ္သိမ္းမယ္ဆိုေတာ့ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္က လုပ္ထားတာဆိုေတာ့ အဲဒါ ျဖုတ္လိုက္လို့ ဘာေတြျဖစ္မလဲ။

“ဒီဥပေဒက လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးစက အလုပ္သမား ဥပေဒေတြရွိတယ္။ အဲဒီ ဥပေဒေတြကို ခ်ံဳ့ၿပီးေတာ့ ၆၄ ခုႏွစ္မွာ ဦးေနဝင္း အစိုးရ လက္ထက္ေပါ့။ သူက အလုပ္သမား တာဝန္နဲ့ရပိ္ဳင္ခြင့္မ်ား ဥပေဒဆိုၿပီးေတာ့ ဥပေဒျပ႒ာန္းလိုက္တယ္။ သူက ဖြဲ့စည္းေရးက အလုပ္ သမား အဖြဲ့အစည္းကို ဘယ္လိုဖြဲ့ရမယ္ဆိုတာရယ္။ ဘာေတြေတာင္းရမယ္ဆိုတာရယ္၊ ဘာေတြတာဝန္ရွိတယ္။ ဘာေတြ လုပ္ရမယ္ ဆိုတဲ့ဟာေတြကို သူကလမ္းညႊန္ထားတဲ့ ဥပေဒ၊ သူက လြတ္လပ္တဲ့ ဖြဲ့စည္းပံု ဥပေဒမဟုတ္ဘူးေလ။ အခု အဲဒီဥပေဒကို တေန့က ျပည္သူ့လႊတ္ေတာ္ကေန လုပ္လိုက္တဲ့ အလုပ္သမားဖြဲ့စည္းေရး မွတ္ပံုတင္ဥပေဒဆိုၿပီးေတာ့ ထြက္လာတာ ရွိတယ္ေလ။ အဲဒီဥပေဒက ထြက္လာေတာ့ ဒီဥပေဒက ပယ္ပစ္ရမယ့္ ဥပေဒျဖစ္ေနတာေပါ့။ ၆၄ ခုႏွစ္ ဥပေဒက၊ ပယ္ပစ္ရမယ့္ဥပေဒျဖစ္ေတာ့ ပယ္လိုက္တာပါပဲ။”

အလုပ္သမား အဖြဲ့အစည္းနဲ့ ပတ္သက္တဲ့ ဥပေဒေတာ့ ထြက္လာၿပီ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီဥပေဒပါတဲ့အတိုင္း ဘယ္ေလာက္ထိ လုပ္နိ္ဳင္မယ္လို့ေကာ ေမ်ွာ္လင့္လဲ။

“အခု သူတို့လုပ္တဲ့ဥပေဒက စက္ရံုအလုပ္ရံုေတြ အလုပ္ဌာနေတြမွာေတာ့ အလုပ္သမား အဖြဲ့ေတြ ဖြဲ့ခြင့္ရွိၿပီ။ ဒါေပမယ့္ တခုတည္းဖြဲ့ရမွာေပါ့။ အမ်ားစုက အလုပ္သမားအဖြဲ့ ဖြဲ့ခြင့္ရွိၿပီ။ အဲဒီ ဖြဲ့ထားတဲ့ အလုပ္သမားေတြကေန အလုပ္သမား အခြင့္အေရးေတြကို ေျပာဆိုပိုင္ခြင့္ရွိၿပီ။ ဘယ္လိုေျဖရွင္းမယ္ဆိုတာကို တိတိက်က် ေဖာ္ျပထားတာေတာ့ မရွိဘူး။ ေျပာဆိုနိုင္ခြင့္ ရွိတယ္ဆိုတာေတာ့ ရွိတယ္။ အဲဒီဟာေတြနဲ့ ပတ္သက္လို့ အလုပ္သမားေတြနဲ့ ပတ္သက္လို့ အလုပ္သမားဆိုတဲ့ ေနရာမွာ အလုပ္သမားဆိုတာ ေပါင္းစံုရွိတယ္မဟုတ္လား။ ဝန္ထမ္းေတြလည္း ပါတယ္။ အဲဒီလို အလုပ္သမားေတြရဲ့ ရပိုင္ခြင့္ဆိုတဲ့ ဥပေဒေတြက အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ဥပေဒေတြကို ျပ႒ာန္းေပးရဦးမယ္။ ျပ႒ာန္းေပးမွ အဲဒီအလုပ္သမားေတြက ဥပေဒအတိုင္း အလုပ္ရွင္ေရာ၊ အလုပ္သမားေရာ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရမယ့္ ျပႆနာျဖစ္ေနတယ္။ အေျခခံဥပေဒအတိုင္း အလုပ္သမားဖြဲ့စည္းပိုင္ခြင့္ ရွိတယ္။ အလုပ္သမားေတြ စုေပါင္းၿပီးေတာ့ အလုပ္သမား အဖြဲ့ခ်ုပ္ဆိုတဲ့ အဖြဲ့ႀကီးကို ဖြဲ့စည္းပိ္ဳင္ခြင့္ရွိတယ္။ အိုင္အယ္အိုနဲ့လဲ ဆက္သြယ္ပိ္ဳင္ခြင့္ရွိတယ္။ အဲဒီ့အခြင့္အေရးေလးေတြေတာ့ အဲဒီဥပေဒထဲမွာ အခု လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပုလိုက္တဲ့ ဥပေဒထဲမွာပါတယ္။ ပါေပမယ့္ အဲဒါေတြကို အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့အခါမွာ ဘယ္လို စလုပ္ရမယ္ ဆိုတာကိုေတာ့ နည္းဥပေဒအေနနဲ့ ထြက္လာမယ္လို့ က်ေနာ္ထင္တာပဲ။”

၁၉၅၃ ခု ပတ္ဝန္းက်င္က အလုပ္သမားအဖြဲ့ခ်ုပ္မွာ လုပ္ခဲ့တဲ့အခါက်ေတာ့ လက္ရွိေပါ့၊ အရင္ဦးေနဝင္းေခတ္ အေျခအေနနဲ့ အခု အစိုးရသစ္လက္ထက္မွာ ဒီအလုပ္သမားအဖြဲ့ေတြ ဖြဲ့စည္းပိုင္ခြင့္ေတြ ရွိလာၿပီဆိုတဲ့အခါက်ေတာ့ ဘယ္လိုအေနအထားေတြ ရွိမလဲ။

“ေတာ္လွန္ ေရးအစိုးရ မတက္ခင္တုန္းက ဒီမိုကေရစီ အစိုးရလက္ထက္တုန္းက ရွိတဲ့ဥပေဒေတြနဲ့ လုပ္ခဲ့တဲ့အေျခအေနနဲ့ကေတာ့ အမ်ားႀကီးကြာသြားတယ္။ ဟိုတုန္းက လြတ္လပ္စြာ ဖြဲ့စည္းခြင့္ရွိတယ္။ အလုပ္ရွင္အလုပ္သမား လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေျဖရွင္းခြင့္ရွိတယ္။ ေနာက္ၿပီး စည္းရံုးခြင့္ရွိတယ္။ ေနာက္ၿပီး လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ အမ်ားႀကီးေပးထားတဲ့ ဥပေဒ ၁၃ခုေလာက္ရွိတယ္။ အဲဒီဥပေဒအရ လုပ္ခဲ့လို့ရွိရင္ အဲဒီတုန္းက ေတာ္ေတာ္ကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္နဲ့ ေတာ္ေတာ္ကို အလုပ္သမားေတြရဲ့ အခြင့္အေရးေတြကို ေျပာလို့ဆိုလို့ လုပ္လို့ကိ္ဳင္လို့ ရခဲ့တယ္။ ဥပေဒအရ ျပ႒ာန္းၿပီးေတာ့ လုပ္ခဲ့တာေတြ ရွိတဲ့အတြက္ အဲဒီတုန္းက အေျခအေနနဲ့ အခုေတာ္လွန္ေရးအစိုးရ တက္တဲ့အေျခအေနက အဲဒါေတြကို ပယ္ဖ်က္ၿပီးေတာ့ အလုပ္ရွင္ အလုပ္သမားဆိုတာ မရွိေတာ့ဘူး။ အလုပ္ရွင္က အစိုးရပဲ။ အလုပ္ သမားက အလုပ္သမားပဲ။ အလုပ္ရွင္က မရွိဘူး။ ဒါကေတာ္လွန္ေရး အစိုးရလက္ထက္က၊ အခုအစိုးရ လက္ထက္က်ေတာ့လည္း ဒီတိုင္းပဲ။ အလုပ္ရွင္ဆိုတာ အစိုးရပဲ၊ အလုပ္သမားက အလုပ္သမား။ အလုပ္ရွင္က အစိုးရဆိုေတာ့ အလုပ္သမားရယ္၊ အလုပ္ရွင္ရယ္၊ အစိုးရရယ္ သံုးဦးေပါင္းၿပီး ေဆြးေနြးရမယ္ဆိုရမယ့္ ကိစၥက မရွိေတာ့ဘူး။ မရွိေတာ့ အဲဒီမွာ ျပႆနာက ေျဖရွင္းလို့မရဘူး။ အဲေတာ့ စည္းရံုးလို့လည္း မရဘူး။ ဒီအေျခအေန အခက္အခဲေတြက ဗမာျပည္မွာ အမ်ားႀကီး ခံေနရတာေပါ့။ အလုပ္ရွင္နဲ့ အလုပ္သမားက အခ်ိန္ပို ခိုင္းခ်င္သလိုခိုင္းမယ္။ လုပ္ခေတြ ေပးခ်င္သလို ေပးမယ္။ အဲဒါေတြကို ေျပာဖို့ဆိုဖို့ ေျပာေရးဆိုခြင့္လည္း မရွိဘူး။ ေျပာလို့ဆိုလို့ ရွိျပန္ရင္လည္း အစိုးရကေန ဝင္ၿပီးေတာ့ ဘာမလုပ္ရဘူး။ ညာမလုပ္ရဘူး။ တားတယ္၊ ဆီးတယ္၊ ပိတ္တယ္။ အဲဒါေတြနဲ့ အလုပ္သမား အခြင့္အေရးေတြက ဆံုးရွံဳးနစ္နာတာေတြ ျဖစ္တာေပါ့။ အခု ဥပေဒနဲ့ ထြက္ေပးလိုက္ေတာ့ ဖြဲ့စည္းခြင့္ရွိတယ္။ ေျပာခြင့္ရွိလာတယ္။ ဆိုတာေလးေတာ့ နည္းနည္း ေရာင္ျခည္သန္းလာတဲ့ သေဘာရွိတာေပါ့။ ၿပီးေတာ့ လုပ္နိ္ဳင္မယ္ဆိုတာေတာ့ လက္ေတြ႕ဖြဲ့စည္းၿပီးေတာ့ လုပ္ၾကည့္မွသိမယ္။”

အစိုးရဘက္ကေကာ ဘယ္ေလာက္ထိ အလုပ္သမား အဖြဲ့အစည္းေတြကို စြက္ဖက္ေနမလဲ။ လႊမ္းမိုးေနမလဲ။ တကယ္လို့ အစိုးရက လႊမ္းမိုးေနမယ္ဆိုရင္ေရာ အလုပ္သမား အဖြဲ့ေတြက သူတို့လြတ္လြတ္လပ္လပ္ လုပ္နိ္ဳင္ပါ့မလား။ ဘယ္လိုျမင္ပါသလဲ။

“အခု အစိုးရအေနနဲ့က သူက လြတ္လပ္တဲ့စီးပြားေရး လုပ္ပိုင္ခြင့္ဆိုတာ ရွိေနေတာ့ အလုပ္ရွင္အေနနဲ့ေတာ့ သူ့ဟာသူ ရွိေနတယ္။ အစိုးရကလည္း ရွိတယ္။ အလုပ္ရွင္ေတြကလည္း စက္ရံုအလုပ္ရံုေတြ၊ အလုပ္ဌာနေတြ ရွိတယ္၊ အလုပ္သမားေတြလည္း ရွိတယ္။ သံုးဦး သံုးဖလွယ္ ေဆြးေနြးနိ္ဳင္တဲ့ အေျခအေနေတာ့ ေပၚလာေနၿပီ။ ေပၚလာေနတဲ့အတြက္ ဥပေဒထဲမွာ အလုပ္သမား အလုပ္ရွင္ ေျဖရွင္းေရး ဥပေဒဆိုတဲ့ဟာကို မူတည္ၿပီးေတာ့ ေျဖရွင္းတာေတြကို လုပ္ရမယ့္သေဘာ ျဖစ္ပါတယ္။ အလုပ္သမားက ညီညြတ္ဖို့ အေရးႀကီးတယ္။ ညီညီညြတ္ညြတ္နဲ့ လုပ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အလုပ္ရွင္နဲ့ အလုပ္သမားျဖစ္တဲ့ ပဋိပကၡ ျပႆနာကို အစိုးရက ေျဖရွင္းရမယ့္ ေနရာမွာ တဖက္က အလုပ္ရွင္ဘက္ကလိုက္ရင္လည္း အလုပ္သမားက လက္မခံ၊ အလုပ္သမားဘက္က လိုက္ရင္လည္း အလုပ္ရွင္က မခံဘူးဆိုတဲ့ ျပႆနာေပၚလာတယ္။ ေပၚလာေတာ့ ႏွစ္ ဦး ႏွစ္ဖက္ ေျပလည္ေအာင္ ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ေပးမွာေပါ့။ လက္ရွိနိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး အေျခအေနအရ ေငြေရးေၾကးေရး အေျခအေနအရ ေျဖရွင္းရမယ့္ ျပႆနာေတြပါ။”
November 22, 2011 by မင္းလြင္ •DVB

 

copyrights by lovelamp88@gmail.com updated by 26-08-2011

Back to TOP